Our Story

Be Informed. Be Smart. Be Sure.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean feugiat dictum lacus, ut hendrerit mi pulvinar vel. Fusce id nibh at neque eleifend tristique at sit amet libero. In aliquam in nisl nec sollicitudin. Sed consectetur volutpat sem vitae facilisis. Fusce tristique, magna ornare facilisis sagittis, tortor mi auctor libero, non pharetra sem ex eu felis. Aenean egestas ut purus nec vehicula. Morbi eu nisi erat. Nam mattis id lectus sit amet mattis. Suspendisse eget tristique neque

Working Hours

Monday - Friday 09:00AM-17:00PM
Saturday - Sunday CLOSED

Latest News

    No posts were found.

Top

Sunde, sprøde spirer

Mavemad Sunde, sprøde spirer

Sunde, sprøde spirer

Hvis ikke man har prøvet det, kan det med at dyrke sine egne spirer måske virke enormt overskudsagtig. Men at spire kerner og frø er hverken svært eller tidskrævende. Et minut om dagen skal du bruge. Resten af tiden passer spirerne sig selv.

Kerner og frø er fra naturen sprængfyldt med vitaminer og mineraler. Der er også fra naturens side sørget for, at næringen er pakket godt ind. Planen er jo, at frøet skal bruge den, når det engang kommer i jorden og skal udvikles til en plante. Når vi lægger frøene i vand, åbner de op for næringen, og det bliver nemmere for kroppen at optage vitaminer og mineraler. Det kan vi med fordel bruge!

3 spirer for nybegyndere

De fleste frø er nemme til at få at spire, men tre af dem er nemmere end nemme; Alfaalfa, linser og mungbønner. Jeg bruger dem ofte i salater, men de smager også godt i f.eks. wraps, ovenpå en skive rugbrød, i wok, i en smoothie eller i gryderetter. Prøv dig frem og find din egen favorit.

spirerLinser findes i flere farver, hvor de mest almindelige er røde og grønne – du kan finde dem i de fleste dagligvarebutikker. De er både nemme og hurtige til at få at spire, og er derfor et godt bud på en ‘nybegynder-spire’. De øger meget i volumen og 1/2 dl linser, bliver til ca. 5 dl færdige spirer. De spirer som regel inden for et par dage, og de færdige spirer får en lidt nøddeagtig smag.

 

spirerAlfaalfa findes som regel ikke i alle dagligvarebutikker, men man finder dem tit der, hvor de sælger blomster frø. De er lidt langsommere end linserne til at komme i gang, men de er lige så nemme at lykkes med. En enkelt spiseske frø giver 5 dl færdige spirer som kan spises rå i wraps, salater eller på en skive rugbrød. Eller hvorfor ikke blande dem i en smoothie? De er små men utroligt sprøde og har en lidt ærtelignende smag.

 

spirerMungbønner finder du i de fleste velassorterede supermarkeder. Det er en bælgfrugt, fuld med proteiner og fibre. Allerede efter et par dage spirer de og er klare til at bruges, f.eks. i en wok. Hvis du lader dem ligge yderligere et par dage, bliver halen længere og de sprøde spirer smager godt i f.eks. en salat. Bælgfrugter som har fået lov at spire danner færre gasser end kogte. Man kan derfor med fordel spire f.eks. kikærter, før man koger dem.

 

Hvordan gør man?

Uanset om du vælger Alfaalfa, linser, mungbønner eller en helt fjerde slags, er processen for at få dem at spire den samme. Tænk på hygiejnen – sørg for at glasset er helt rent og rør ikke ved spirerne under processen.

  • Skyl frøene/bønnerne og læg dem i et glas med vand natten over. Tænk på at de øger meget i volumen når de får ‘hale’ på, så sørg for at glasset er stort nok
  • Dæk glasset med et stykke tyndt stof – en (ny) nylonstrømpe egner sig godt til formålet – og sæt den fast med en elastik. Stil glasset mørkt, f.eks. i et lukket skab
  • Næste morgen hælder du vandet fra og stiller glasset tilbage i mørket
  • Skyl bønnerne/frøerne et par gange om dagen
  • Efter 3-7 dage er de færdige. Stil dem gerne lyst den sidste dag, så bliver de grønne
  • Opbevar dem derefter i en lukket beholder i køleskabet i 3-4 dage.

 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til indlægget, er du altid velkommen til at skrive til migMalin B

No Comments

Leave a Comment